18/04/2012
República per raons humanitàries.
A L'últim emperador , de Bertolucci, vam veure fins a quin
punt un home pot arribar a ser presoner del seu càrrec. Pu Yi no va
poder ser una persona mínimament feliç fins que la revolució maoista no
li va assignar el dolç ofici de jardiner del palau imperial. Després
d'una infantesa trista, tancat a la Ciutat Prohibida, i d'una joventut
amarga, fent de titella d'un govern feixista, és molt probable que Pu Yi
se sentís alliberat de l'herència enverinada que havia rebut quan li
van encomanar cuidar roses i bonsais.
Al rei Joan Carles I també
el van allunyar, com Pu Yi, de la seva família, i el van enviar a Madrid
per ser educat en els ambients més reaccionaris de l'època. L'accident
amb una pistola, en la seva primera joventut, també l'ha d'haver marcat
per sempre més. Sumeu-hi els estralls de cinc anys d'educació militar,
als anys cinquanta, i la seva dependència del dictador. Tot plegat no és
per a gaires alegries.
Em direu que després vénen les alegries
del regnat. Però jo no n'hi veig gaires. Malgrat que entre els seus
educadors ha tingut gent de talent i sensibilitat, ha estat sempre un
home abocat a fugir d'ell mateix amb pràctiques evasives com les motos,
l'esquí, la nàutica, el vol amb avions de combat o la caça, més que no
pas amb activitats reflexives, com l'arqueologia i l'art, passions
d'altres monarques contemporanis.
A més, li ha tocat de ple viure
un temps en què les famílies monàrquiques s'han convertit en poc més
que un tema de xafarderia. Però com pot evitar que els gendres li surtin
com els surten també en tantes famílies burgeses que no apareixen als
diaris? Ser rei en aquestes condicions, i no poder anar a caçar elefants
com fan tants rics i tants nou-rics, no té cap gràcia. I dimitir només
serviria per passar-li el mort al seu fill. D'aquí el títol d'aquest
article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada